En bra start på eventyret!

Det gikk så det suste fra første start! På det tidspunktet vi startet var Jekta et helt nytt kjøpesenter, og det var et utrolig bra trøkk hele det året. Mye av årsaken til dette skyldtes nok god støtte, vi var omgitt av flinke folk fra kjeden og senteret. I tillegg var det så klart hardt arbeid og god planlegging. Tilbords konseptet passet veldig godt til dette senteret og vi fikk en bra lokasjon. Det er flere interiørbutikker som ligger samlet, og det mener jeg kun er positivt. Konkurrentene på senteret har bidratt til å gjøre oss enda bedre ved at vi må skjerpe oss betraktelig. Ikke minst er det veldig kollegialt og bra stemning. Jeg valgte å bli franchisetaker fordi det var kombinasjonen franchise og konseptet til Tilbords som gjorde dette spennende. De har et stort spekter av varer, og det er ordentlig kvalitet. Jeg fikk en fantastisk velkomst i Tilbords og ble godt mottatt både på kjedekontoret og av distriktssjefen. Jeg følte at jeg kom inn i et miljø hvor alle vil lykkes og ønsker vårt beste.

Jeg har ikke mye utdanning, men mye arbeidserfaring innen salg, innkjøp og lager. Denne erfaringen har helt klart vært nyttig som franchisetaker. Når det er sagt, så utfyller jeg og konen min hverandre. Hun har høgskoleutdanning og forstår seg på tall. Jeg er gassen og hun er bremsen. Suksesshistorien er oss to sammen. Det begynte bra og har siden vært en kontinuerlig vekst. Inntjening og resultater har vært bedre enn mine forventninger. Det skyldes nok mye tre «regler» vi alltid har prøvd å følge: være tro mot Tilbords-konseptet, tett samarbeid med senteret og ha ryddige regnskap. Jeg tror man lykkes som franchisetaker i Tilbords hvis man følger dette og klarer å skape en god opplevelse i butikk. Kjeden legger opp til at det skal være enkelt å følge deres konsept, så det gjelder å samle trådene fra Tilbords og leverandørene. Grunnlaget bør være at man fokuserer på det positive og ikke bruker tid på det som ikke går så bra.

Det er mye jobb å være franchisetaker, og pengene i seg selv bør ikke være det som motiverer deg. Du må ha interesse for folk, salg og leverandører. Jeg ser hva som fungerer og hva som treffer av kampanjer. Man må prioritere riktig. Effekten av at man lykkes med det en gjør selv gir en god kraft og er veldig givende.

Fredrik Høgtun, drevet Tilbords Jekta siden 2012 med kona Heidi.